Pagina's

dinsdag 10 januari 2012

9 januari 2012. Eerste Repetitiedag in de Noorderkerk, Groningen


Op de eerste repetitiedag van Hamlet wensen we elkaar een mooi 2012, geven we drie kussen aan oude en nieuwe kennissen, lezen we samen de tekst van Shakespeare die mooi poëtisch vertaald is door Bert Voeten en mooi en kundig ingekort door Dirkje Houtman en Ko van den Bosch. Hamlet van Shakespeare is al 400 jaar oud, maar het is voor de allereerste keer dat hij in een psychiatrische inrichting terecht komt. Het werd tijd, vindt het NNT. Psychiaters, psychologen, verpleegkundigen zijn het er wel en niet mee eens. De betogen  van vroeger en van nu blijven boeien. Hamlet is niet gek, zegt de een. Dat is hij wel, zegt de ander, want als je geesten ziet en gaat moorden in hun opdracht, ben je op zijn minst psychotisch en word je misschien wel schizofreen. De discussie zal immer voortgaan. Intussen vertellen de statistieken dat 1 op de 4 of 5 mensen in Nederland een psychische ziekte heeft. Over het algemeen hebben we weinig weet van het leed van deze mensen. Wie in de psychiatrie belandt, krijgt vaak te maken met vooroordelen als 'eenmaal gek, altijd gek' en vooral ook met angst voor alles wat onbekend is, raar en gek. Toen Ola Mafalaani gevraagd werd waarom er geen theatervoorstellingen gemaakt worden over gesloten psychiatrische inrichtingen, wist ze wat ze moest doen. Hamlet zat allang in haar hoofd, maar nu vielen twee ideeën samen. Zij en ik hebben mogen rondkijken in psychiatrische instellingen. De mensen die ons binnen lieten, hopen dat meer openheid over de behandeling van psychiatrische patiënten helend werkt op afhoudend gedrag in de samenleving.   



                                                                Ola Mafalaani: regie
                                       Joke Tjalsma: Polonius, Peter Vandemeulebroecke: Hamlet

Wil van de Meer: Claudius, Klára Alexová: denkbeeldige vriend van Hamlet, Malou Gorter: Gertrude
Ola Mafalaani: regie, Merlijn Twaalfhoven: muziek, Edo Brunner: Rosencrantz en Guildenstern

                                        Anna Schoen: Horatio, Dirkje Houtman: dramaturgie

                                                       Ko van den Bosch: decor en script
                       Merlijn Twaalfhoven geeft een proeve van zijn muzikale omgang met publiek
                            Voor de kostuums vond Johanna Trudzinski inspiratie in de geschiedenis  

Vinny Jones zocht lichttaal voor Hamlet en vroeg zich af hoe psychisch zieke mensen naar licht kijken.  

Voor meer foto's: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten