Later in de middag komen in de Schouwburg de mannen en vrouwen die zich hadden opgegeven bij Merlijn om mee te zingen tijdens de voorstelling. Eerst is er een grote oefening in de bovenfoyer, dan gaan ze verspreid in de zaal zitten om naar de doorloop te kijken. Op het eind zingen ze mee volgens de melodie die Merlijn heeft uitgeschreven en die ze thuis konden bestuderen.
Bij deze eerste doorloop in de schouwburg zie ik hoeveel er 'overnight' sinds het weekend is veranderd. In het decor is de opstelling van de etalagekasten anders en er komt nu ook een kast uit de trekkenwand van boven, er is een half afgebroken piano bij gekomen en het zodenbed van Hamlet is verlaagd. Er is vast nog meer anders, maar dat zie ik even niet. Niet alleen omdat ook de kostuums van Polonius en de koningin weer zijn aangepast, maar vooral ook omdat er in de korte tussentijd geschoven en geknipt is in de scènes. Ik vind het lastig om de draad vast te houden, ik word onrustig van het af en aan duwen en schuiven van de kasten en het bed. Maar het komt vast goed allemaal. Ook met de eindscène, nu Hamlet, anders dan eerder, vanuit de seperareer de dood van Ophelia beleeft. Voor het eerst zie ik de ballonnen in functie, als slot van de voorstelling. Nog steeds een magisch wonder.
Bij de nabespreking blijkt dat het een kunst blijft om de taal van Shakespeare gewoon en verstaanbaar te maken. Peter vertaalt het zo: "Ik speel, ik eet mijn bord niet leeg, want ik wil hutspot". Ook magisch.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten