Op de eerste thema-avond rondom de voorstelling krijgen we college van Hans Jansen. Hij is docent Engels aan de Rijksuniversiteit van Groningen en kan zeer smakelijk en informatief vertellen over Shakespeare. De garagezaal van de Machinefabriek is vol en iedereen hangt aan zijn lippen. Jansen heeft prachtige verhalen over de oergeschiedenis van het ontstaan van Hamlet, alles geillustreerd met plaatjes en tekeningen. Hij vertelt dat Londenaren in de tijd van Shakespeare, eind 16e, begin 17e eeuw, konden kiezen of ze voor hun vermaak naar het theater gingen of naar het gekkenhuis, een paar straten verderop. Allebei voor 1 penny. Hamlet is natuurlijk tig-keren in het theater vertoond over de hele wereld en Hamlet is ook verfilmd. 71 Keer telde Hans Jansen en wat niemand in de zaal wist: The Lion King leunt ook op het verhaal van Hamlet, want Simba de jonge leeuw neemt wraak op oom Scar die uit machtshonger zijn vader heeft vermoord. Hans Jansen vertelt ook dat Hamlet al eerder in een psychiatrische inrichting is geplaatst, afgelopen seizoen nog bij The Young Vic Theatre in Londen. De recensies waren niet denderend, niet meer dan 2 sterren, zag ik op internet. Het NNT gaat voor meer.
Mystery guest van de avond is Sarah Moeremans, actrice, regisseur en theatermaker. Ze is Vlaams en woont en werkt in Rotterdam. Vanaf 2013 is zij huisregisseur bij het NNT en ze kwam nu alvast kennismaken. Ze presenteerde zichzelf met Tien Stellingen over de Liefde van Herman de Coninck.
Ik heb ze niet onthouden, maar op internet vond ik ze terug. Hierbij de zesde stelling:
Waarom schrijf je na twintig eeuwen liefdespoëzie nog altijd liefdespoëzie?
Eigenlijk is het precies dezelfde vraag als: waarom neukt u nog altijd?
Eigenlijk is het precies dezelfde vraag als: waarom neukt u nog altijd?
Om de kriebel. (En natuurlijk ook om de uitdaging.)
Een geslaagd gedicht heeft trouwens iets van een ejaculatie, zij het een geweldig trage:
Een geslaagd gedicht heeft trouwens iets van een ejaculatie, zij het een geweldig trage:
er komt iets bij wat je alleen maar kunt krijgen.
De taal gaat sidderen.
Aan het eind van de avond verhuizen we naar de grote zaal van de Machinefabriek voor de scene wanneer Ophelia haar moeder Polonius vertelt dat Hamlet haar angstig heeft gemaakt. "Dit is de zuivere waanzin van de liefde", is de reactie van Polonius, waarna zij haar dochter nogmaals het contact met Hamlet verbiedt.
Daarna zijn in de foyer heerlijke taartjes van Maartje en choconoten hersenkrakertjes van Anna. Hans Jansen praat na met Frits Milders, de psychiater die bij de volgende 'Behind the scenes' komt praten over de waanzin van Hamlet. Van hem is al bekend dat hij het niet eens is met de keus van het NNT om een psychiatrische patient van Hamlet te maken, omdat "de tragiek van Hamlet verdwijnt als er bij hem sprake is van ziekte". Hamlet is en blijft onoverwinnelijk. Na 400 jaar breken we nog altijd onze hersens over de vraag: Wie is Hamlet?
Noraly & Sarah Moeremans. foto Ritzo ten Cate
Geen opmerkingen:
Een reactie posten